Субота, 2018-06-23, 8:34 PMГоловна

Статистика

Головна » 2015 » Червень » 26 » Евкаліпт – потенційне джерело палива
9:58 AM
Евкаліпт – потенційне джерело палива

В журналі Nature опубліковано геном евкаліпта. Колектив із 80 вчених різних країн світу представив результати своєї п’ятирічної роботи. Їм вдалося прочитати послідовність нуклеотидів довжиною 640 мільйонів пар основ і проаналізувати розташування 36376 генів евкаліпта. Керував проектом Олександр Майбург (Alexander A. Myburg) з Університету Преторії в ПАР.

Для аналізу було обрано вид Eucalyptus grandis (евкаліпт великий). В природі він зустрічається на східному узбережжі Австралії, а також активно вирощується в ПАР, Бразилії та на Шрі-Ланці. Це високе дерево з гладкою корою. Висота дорослого евкаліпта в середньому 50 метрів, хоча окремі екземпляри сягають і 80 метрів. Евкаліпт великий вирощують заради високоякісної деревини, яка використовується в будівництві, виробництві фанери, столярних виробів, а також в паперовій промисловості. Важливою властивістю цього дерева є також швидке зростання, саджанці виростають на сім метрів за перший рік після посадки.
Вивчивши геном цього виду, дослідники виявили, що 34% з 36 тисяч його генів міститися в дубльованих ділянках ДНК, так званих «тандемних повторах». Це найвищий відомий на даний момент показник в рослинному світі.
Професор Олександр Майбург підкреслює комерційну цінність прочитання геному цього виду. Знання розташування генів, що визначають його важливі властивості, полегшить селекційну роботу і дозволить отримувати дерева, які швидше ростуть, більш ефективно використовують воду, а також краще справляються із змінами клімату. Робота селекціонерів значно прискориться, оскільки більше не потрібно чекати десятиліття, поки дерево виросте, щоб побачити, якими ознаками воно володіє.
Доктор Карстоном Кюлльхайм (Carston Küllheim) з Австралійського національного університету, який також брав участь в дослідженні, звертає увагу на ряд речовин, що виробляються евкаліптом. Серед них відомі, наприклад, терпени — клас вуглеводнів. Геном евкаліпта містить найбільше число генів для виробництва терпенів в порівнянні з іншими видами рослин, що були генетично секвеновані раніше. Зараз терпени евкаліптів використовуються для боротьби з комахами-шкідниками, а також у фармацевтичній промисловості. Однак вони мають великий потенціал і як джерело біопалива, яке в майбутньому замінить паливо на нафтовій основі. Похідні терпенів, каже Кюлльхайм, мають таку ж кількість атомів вуглецю в основний ланцюжку, що і фракції нафтоперегонки, що використовуються як дизельне паливо. В майбутньому, за словами вченого, буде можливо вбудовувати гени евкаліпта, які забезпечують вироблення терпенів, в геном бактерій і дріжджів, перетворюючи їх в біофабрики, що виробляють паливо.

Категорія: Новітні технології | Переглядів: 281 | | Рейтинг: 0.0/0