Субота, 2018-06-23, 5:13 AMГоловна

Пошук

Погода в Житомирі

Календар

«  Травень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Категорії розділу

Живе диво [17]
Живе диво
Довкілля [25]
Земля [92]
Земля
Вода [28]
Вода
Надра [15]
Надра
Новітні технології [20]
Новітні технології
Зелений контроль [146]
Зелений контроль
Консультації, роз’яснення, поради [70]
Консультації, роз’яснення, поради
Ліс [49]
Оголошення, реклама [0]
Природно заповідний фонд Житомирщини [13]
Природно заповідний фонд Житомирщини
Відео [1]
Цілюща сила природи [54]
Наші домашні улюбленці [40]

Друзі сайту

Статистика

Головна » 2015 » Травень » 28 » Великі сівозміни потребують проектів землеустрою
2:07 PM
Великі сівозміни потребують проектів землеустрою

Як відомо, Законом України від 04.06.2009 № 1443-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження родючості грунтів» внесені зміни до Земельного кодексу України, згідно яких, земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовуються відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель.


На період, до 1 січня 2015 року, зазначені вимоги поширено на власників землі та землекористувачів, які використовують земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею більш ніж 100 гектарів. Починаючи, з 1 січня 2015 року, використання всіх земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва має здійснюватися відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.
Крім того, з 01 січня 2013 року набула чинності нова редакція статті 55 Кодексу України про адміністративні правопорушення, якою встановлюється відповідальність за відхилення від затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, а також використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без затверджених у випадках, визначених законом, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.
Таким чином, починаючи з 01 січня 2013 року сільськогосподарські товаровиробники, які використовують земельні ділянки сільськогосподарського призначення без проекту землеустрою, який забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, несуть адміністративну відповідальність із накладанням штрафу у розмірі від 5100 до 8500 грн.
У відповідності до ст. 52 Закону України «Про землеустрій» — проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, розробляються з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах землеволодінь та землекористувань для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища і покращання природних ландшафтів.
Порядок розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 02.11.2011 № 1134.
Зараз на території області налічується 513 суб’єктів господарювання, які мають у користуванні земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею більше 100 га, з яких лише 34 сільськогосподарських товаровиробники використовують такі земельні ділянки, згідно затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Іще 122 суб’єкти господарювання замовили такі проекти у розробників документації із землеустрою. Інші працюють без затверджених проектів. Чому?
Низький рівень замовлення проектів сільськогосподарськими товаровиробниками обумовлюється низкою організаційних та технологічних проблем, які виникають в процесі розроблення таких проектів.
Серед основних проблемних питань необхідно виділити наступні:
1. Для укладання договору на розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь замовник має представити копію агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки.
Агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки — документ, що містить дані щодо агрохімічної характеристики ґрунтів і стану їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами.
Агрохімічна паспортизація орних земель здійснюється через кожні 5 років, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень — через кожні 5-10 років і є обов’язковою для всіх землевласників та землекористувачів.
Проте, вартість виконання агрохімічної паспортизації земель досить значна та в багатьох випадках перевищує вартість розроблення самого проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, особливо коли такий проект розробляється на велику кількість масивів та значну площу сільськогосподарських угідь.
Вартість розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, з урахуванням необхідності проведення агрохімічної паспортизації земельних ділянок значно перевищує суму штрафів, які можуть сплати порушники земельного законодавства за використання сільськогосподарських земель без дотримання сівозмін, тому велика кількість сільськогосподарських товаровиробників не бажають витрачати кошти на розроблення відповідних проектів землеустрою.
Враховуючи те, що агрохімічна паспортизація проводиться з метою державного контролю за якісними характеристиками земельних ділянок, фінансування робіт з її проведення має бути виключно з Державного бюджету України, а агрохімічні паспорти полів, земельних ділянок мають надаватися землекористувачам на безоплатній основі або за символічну плату.
2. Відповідно до ст. 52 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь розробляється лише в межах існуючих землеволодінь та землекористувань.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Отже, проектні роботи щодо організації сівозмін можуть виконуватися лише в межах земельних ділянок, на які оформлене право власності або користування в установленому законом порядку.
Для виконання проектних робіт щодо організації сівозмін на єдиних масивах сільськогосподарським товаровиробникам (замовникам проектів) необхідно оформити право власності або користування на всі земельні ділянки в межах масивів, зокрема, на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки власників земельних часток (паїв), проектні дороги та інші.
На практиці землекористувачі з різних причин не можуть оформити право оренди всіх земельних ділянок в межах масивів земель, які ними використовуються (за відсутності власника у випадку із нетребуваними земельними ділянками або недосконалості чинного законодавства у випадку із проектними (міжпайовими) дорогами, коли необхідно організовувати земельні торги).
Крім того, в результаті укладання договорів оренди земельних ділянок на різні терміни, постійно змінюється площа землекористування, яка набуває вигляду так званої «шахматки».
Як наслідок, необхідно постійно вносити зміни у розроблений та затверджений в установленому порядку проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, з урахуванням динаміки змін в землекористуванні.
Вважаю, що вирішення вищеназваних проблемних питань можливе шляхом прийняття Закону України «Про консолідацію земель» та внесенням змін до ст. 134 Земельного кодексу України і Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» щодо врегулювання питання державної реєстрації договорів оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок власників земельних часток (паїв).
Донедавна, іще одним проблемним питанням була необхідність проходження проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, обов’язкової державної землевпорядної експертизи, що призводило до збільшення вартості розроблення проектів та строків виконання робіт.
Проте, із набуттям чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» від 12.02.2015 № 191-VIII, проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, вже не підлягають обов’язковій державній землевпорядній експертизі.
Крім того, зазначеним Законом внесені зміни до Закону України «Про оренду землі», якими встановлений мінімальний строк дії договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства — 7 років, що має позитивно вплинути на планування використання таких земель, зокрема і щодо організації сівозмін.

Сергій Музиченко,
начальник відділу землеустрою та охорони земель

 

Категорія: Земля | Переглядів: 224 | | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Copyright "Скарбниця Житомирщини" © 2018 |